166 | OPUS 22 | 2018
zapis efektu synergii
#NetworkMusic to podsumowanie trzech pierwszych lat działalności kooparatywy muzycznej Hashtag Ensemble, założonej w 2013 przez flecistkę Anię Karpowicz. W zespole działa 20 młodych kameralistów specjalizujących się w wykonawstwie muzyki XX i XXI wieku. To także pierwsza płyta zepołu nagrana w szerokich składach łączących brzmienie klasycznych instrumentów akustycznych i elektronicznych (m.in. EWI, Hammond, gitara elektryczna). Utwory dla Hashtag Ensemble napisali młodzi polscy kompozytorzy: Wojciech Błażejczyk, Dariusz Przybylski, Ignacy Zalewski, Adam Porębski i Mikołaj Majkusiak, podejmując temat muzycznego networkingu.
Program #NetworkMusic zbudowany został na zamówieniach kompozytorskich podejmujących temat modelu współpracy artysta–kompozytor i współpracy zespołowej. Dedykacje dla Hashtag Ensemble ukazują potencjał wirtuozowski grupy (wyjątkowo wymagający technicznie utwór „Crossover Concerto” Mikołaja Majkusiaka wykonuje 13 solistów bez dyrygenta), wiążą kameralistów w rozmaite i niestałe podgrupy („Chamber Concerto” Dariusza Przybylskiego z kadencjami m.in. kwartetu smyczkowego), a także korzystają z możliwości łączenia brzmień elektronicznych i akustycznych w szerokich planach („DysKulacje” Adama Porębskiego eksplorujące nie tylko komunikację w zespole, ale odnoszące się programowo do specyfiki współczesnej polskiej debaty publicznej). Tytułowy utwór #NetworkMusic Wojciecha Błażejczyka odwzorowuje nie tylko mechanizmy rządzące zespołem, ale także mechanizmy wszechogarniającej nas współcześnie, internetowej sieci.