175 | LYDIAN 1 | 2018

Popularność muzyki kreowanej przez wirtuozów sprzęgających możliwości swego instrumentu z looperem rośnie. Wszechstronne walory brzmieniowe akordeonu akustycznego są świetną bazą do pracy z looperem. Gdy dodamy do tego vocoder, brzmienia elektronicznie, ale przede wszystkim kunszt i wyobraźnię Pawła Janasa, muzyka o niespotykanym wigorze i umiejętnościach, możemy być pewni mocnych efektów.

Wyrafinowana jazzująca lekkość, witalność, komunikatywność bliska muzyce filmowej, w połączeniu ze złożonością konstrukcji tej muzyki – komponowanej, ale też w dużym stopniu improwizowanej – sprawia, że chciałoby się opatrzyć ją lubianą ostatnio metką twórczości crossoverowej (krzyżującej gatunki). Jest w tym wszystkim jednak coś większego i w gruncie rzeczy prostszego, a mianowicie rozkosz muzykowania we własnym języku muzyka–improwizatora, niezależnie od tego z jakich skrzyżowań się narodził. Gwizdy, wyśpiewywanie fraz, smaczne bity, zabawa architekturą rytmu, nowoczesność myślenia strukturą i barwą, w końcu niespożyta inwencja melodyczna a także różnorodność nastrojów sprawiają, że jest to muzyka zaawansowana i bogata pod względem warsztatu, a jednocześnie po ludzku piękna, energetyczna i przenosząca wyobraźnię słuchacza w fantastyczne przestrzenie.

Marta Grzywacz